Om je zo goed mogelijk te blijven informeren hebben we ook enkele vaak voorkomende vragen gebundeld. Vind je het antwoord op jouw vraag niet onmiddellijk terug? Stuur ons dan zeker een bericht via het contactformulier op onze website, of via e-mail op info@nieuwleuven.be.
Dat hangt af van het verdere verloop van de vergunningsprocedure, maar in het meest gunstige scenario zouden de werken einde 2022 kunnen aanvangen.
De werken zullen in fases verlopen, niet allemaal even intensief, maar de laatste fase voorzien we maar af te ronden tegen 2027. Zodra we meer zicht hebben op de precieze planning, zullen we de buurtbewoners op de hoogte brengen. We willen de site nieuw leven inblazen, maar willen ook dat de huidige buurtbewoners zich goed voelen bij dit nieuwe woonproject.
De verkoop van Nieuw Leuven is nog niet gestart op dit ogenblik. Indien u interesse heeft om te kopen kunnen wij u wel alvast op onze lijst zetten waardoor u als eerste ingelicht wordt van zodra er meer informatie beschikbaar is.
Beiden zullen we zo lang als mogelijk open houden. Pas op het moment dat de afbraakwerken starten – in het meest gunstige scenario eind 2022 – zullen deze buiten dienst gesteld worden. Echter, ook tijdens de werken zullen we parkeergelegenheid voorzien voor de buurt en na afloop van de werken zal u kunnen genieten van een nieuwe en grotere supermarkt dan voorheen!
Verduidelijking: de circulatieparking vermindert in grootte, dus het openbare gedeelte waar je een ticketje neemt en aan de automaat betaalt. De totale grootte van de parking blijft echter gelijk. Hierdoor is er naast de openbare circulatieplaatsen ook plaats voor abonnementen of aankoop van plaatsen door buurtbewoners. De parking zal hierdoor net efficiënter gebruikt worden dan momenteel het geval is. De verwachting is dan ook dat het project de parkeerdruk in de omgeving op termijn eerder zal doen afnemen in plaats van doen toenemen.
De site zelf zal volledig autovrij zijn, op maat van voetgangers en fietsers. Er zijn ook geen bovengrondse autoparkeerplaatsen voorzien. Uiteraard is er een uitzondering voor hulpdiensten en occasioneel, mits vergunning, verhuizingen en dergelijke.
Jazeker! In totaal wordt meer dan 40 are publiek groen aangelegd (1,5 keer de grote markt!). We nodigen onze buren dan ook van harte uit om hier mee een gezellige plek van te maken!
De publieke parkstraat wordt een aangename aaneenschakeling van groene zones met divers karakter. Er worden zitbanken voorzien, speelzones en een grote zandbak met speeltuigen.
Volgens de principes van de goede ruimtelijke ordening werden de volumes zodanig ingeplant en georiënteerd dat eventuele inkijk tot een absoluut minimum beperkt wordt. De bestaande woningen langsheen de Strijdersstraat en J-B Van Monsstraat worden bovendien afgeschermd van het binnengebied door de kleinschaligere eengezinswoningen.
Het spreekt voor zich dat de verkeersveiligheid, en in het bijzonder deze in de buurt van de scholen onze hoogste prioriteit krijgt. Dit zal dan ook bijzonder aandacht krijgen bij de opmaak van het minder-hinder plan in de loop van het komende jaar.
Dit wil zeggen dat we voor de verwarming en koeling van de nieuwe woningen gebruik zullen maken van de natuurlijke warmte en koelte in de ondergrond. Hiertoe wordt water in- en uit diepe grondwaterlagen (meer dan 100m diep) gebruikt, maar niet VERbruikt. Alle water dat onttrokken wordt, wordt weer terug in de grond gebracht. Hiermee bereiken we een sterke reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Heb je nog vragen rond het project of de werkzaamheden op de site, dan kan je die ons doorsturen via dit contactformulier.
(*)Verplichte velden
Under the Roof gebruikt jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de diensten te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren. Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste algemene voorwaarden en cookieverklaring gelezen te hebben.